Australië: van Perth naar Broome

17 juni 2018 - Broome, Australië

Daar ben ik weer!

Oeps, bijna 4 weken om in te halen nu.. Ik ben twee volle weken offline geweest (heerlijk!) en daarna had ik nog zo veel leuke en gezellige mensen om me heen dat ik niet aan schrijven toe kwam.

In Perth heb ik lekker rustig aan gedaan. Rond gewandeld in de botanische tuin, in het gras gelegen om een boek te lezen en een dag naar Rottnest Island geweest met de ferry. Dit is het eiland dat bekend staat om het meest vrolijke diertje ter wereld: de Quokka! Lekker op zijn Hollands een fiets gehuurd en over het eiland rond gereden om de mooie stranden te bezoeken en van het uitzicht te genieten.

Rottnest Island    Rottnest Island: quokka

Na een paar dagen Perth was het tijd om op mijn tour naar Broome te vertrekken. Normaal gesproken een backpackerstour met de bus met ongeveer 20 mensen. Omdat er heel veel mensen mee wilden hadden ze echter besloten om het eerste stuk  met 2 bussen te gaan en waren we in totaal met 34 backpackers uit Amerika tot Australie en tussen de 19 en 35 jaar. Dolle boel zul je denken.. Ja zeker, maar wel heel gezellig! Ik zat in de bus met een ontzettend leuke groep mensen en een hele leuke chauffeur die meteen het ijs brak door allerlei spelletjes te bedenken. Een goede start van de ruim 1300 km die we het eerste deel samen af zouden leggen.

De eerste dag, iedereen nog fris en fruitig   In de bus

Onze eerste stop was de Pinnacles Desert, een gebied met rotsformaties van kalksteen, ontstaan door een combinatie van regen, wind en de cementerende werking van calcium. In de avond werd een storm voorspeld, waardoor we helaas moesten besluiten om in een soort van kampeerboerderij te slapen in plaats van onze tentjes op te zetten. Gelukkig was er een grote ruimte waar we gezellig samen konden eten en waar we een feestje konden bouwen. Mijn eerste potje beerpong werd een feit en dat ging zo slecht nog niet.

Pinnacles   On the road

Door de storm kon onze ochtendactiviteit de volgende dag, snorkelen met zeeleeuwen, ook niet doorgaan. Erg jammer! In de middag zijn we naar Pink lake gegaan, bekend om, hoe kan het ook anders, zijn roze kleur, maar dit kan erg variëren. Vanwege de vele regen was het meer niet heel roze, maar er was wel wat roze te zien. Vooral de zon en de weerspiegeling in het water was mooi.

Pink lake   Pink lake

Daarna was het tijd voor onze eerste nacht kamperen in de duinen, wow wat was dat mooi. Helemaal afgelegen in de natuur! Na snel de tenten op gezet te hebben, hadden we nog net tijd om even een plons te nemen in de zee voordat het donker werd. De stroming was alleen zo sterk dat heel hard tegen de stroming in zwemmen betekende dat ik stil lag.. Mijn eerste ervaring met de zee in Australië deed me een beetje afschrikken, maar gelukkig was dit eenmalig!

Eerste nacht kamperen
De twee dagen erna stonden Kalbarri park, een hele grote klif, en Shell beach, een strand vol met schelpen op het programma. Op dat strand konden we even relaxen en kwam iemand met het idee om een contest te doen wie het snelst naar beneden kon rollen en dan weer naar boven kon rennen. Met handdoek als bescherming voor de schelpen, met 10 man naast elkaar.

Kalbarri national park   Kalbarri national park

Die avond sliepen we in een hostel in Monkey Mia en waren we na 3 dagen niet douchen allemaal erg blij met de douches daar! Monkey Mia staat bekend om zijn dolfijnen populatie. Na aankomst snel naar het strand voor de zonsondergang: de mooiste die ik tot nu toe heb gezien en als klap op de vuurpijl kwamen er ook nog eens dolfijnen tevoorschijn! De volgende ochtend kregen we meer informatie over de dolfijnen en werden ook een paar mensen het water in geroepen om een aantal getrainde dolfijnen een vis te voeren, dat vond ik wat minder gezien het toch onnatuurlijk is op deze manier.

Monkey mia   Monkey Mia dolfijnen

Die middag was het tijd om weer boodschappen in te slaan voor de rest van de dagen en dat schiet natuurlijk niet echt op met zoveel mensen, waardoor we uiteindelijk veel te laat vertrokken en niet op tijd op onze kampeerplek aan zouden komen.. Dat betekende slapen in het wild zonder ook maar een wc, maar dit was achteraf toch wel de meest bijzondere plek waar we overnacht hebben! Dat belooft wat voor mijn volgende tour, waar we alleen maar dat soort nachten hebben. Waar ik eerst op zag tegen geen wc in de buurt hebben, ben ik nu helemaal ingewijd en kan ik ook van deze momenten enorm genieten.

In de tent   Groepsfoto

De dagen erna waren we in Coral Bay en Exmouth en deze dagen stonden in het teken van watersport. Leuk, tijd voor een paar hoogtepunten van mijn Australië avontuur..... Snorkelen met mantarays en zwemmen met walvishaaien! Wow wow wow, wat was dat gaaf! De mantarays zwommen gewoon onder je door en maakten dan een backrol, waardoor je ook de onderkant kon zien en ze zo ontzettend dichtbij kwamen. We hebben er een stuk of 7 gezien, heel gaaf! Toen we met de boot terug naar de haven vaarden zagen we ook nog een hammerhead shark en zeekoeien in het water. Ook heel bijzonder en totaal onverwacht! Ook de walvishaaien waren ontzettend gaaf. We deden eerst een soort van oefensnorkel en toen we net weer op de boot zaten en ze ons uitleg wilden geven over hoe we in het water zouden gaan als we een walvishaai zouden zien, kwam er gewoon al één voorbij zwemmen! Dus snel een korte uitleg gekregen en daar gingen we, snorkelen (nouja keihard zwemmen) naast een 5 meter grote, geweldig mooie walvishaai. Geen woorden voor! Later hebben we nog met 2 andere walvishaaien gezwommen. De laatste was echt nog groter en wat ook heel mooi was is dat we tussen honderden kleine kwallen zwommen, wat er ontzettend sprookjesachtig uit zag met de zon die er op scheen. Onvergetelijke ervaring! En nog een klap op de vuurpijl.. Toen we terug vaarden naar de haven kwamen tientallen dolfijnen ons gezelschap houden! Vrolijk springend naast en voor onze boot en sommige maakten zelfs kunstjes in de lucht, en dat zeker 20 minuten lang. Wat een feest!

Mantarays snorkeltour   Snorkelen met walvishaaien

Foto van de mantaray helaas niet zelf gemaakt!

In Coral bay heb ik ook nog gedoken en in Exmouth gesurfd. Bij het duiken was een cleaning station voor reef sharks, dus daar heb ik een paar hele grote haaien gezien en ook nog een mega grote rog. Het koraal vond ik wat tegenvallen. Het surfen ging zo goed dat ik gewoon sommige golven van begin tot eind kon blijven staan, er zit verbetering in! Daarnaast hebben we nog gewandeld in Cape Range national park.

Cape range national park   Tenten opbouwen bij zonsondergang

In Exmouth was de laatste avond met de hele groep samen, ongeveer de helft van de groep zou net als ik doorreizen naar Broome en de andere helft ging terug naar Perth of op eigen houtje vanuit Exmouth verder reizen. Waar we bijna elke avond wel een gezellig feestje bouwden met elkaar was deze avond toch wel het toppunt. Eerst in het hostel, toen op het parkeerterrein en in de bus verder gegaan, wat uiteindelijk de volgende dag resulteerde in een zeer boos mailtje van het hostel.. Oeps! Doordat we maar met de helft verder gingen betekende dat ook dat we de bussen moesten mixen en een paar van onze medereizigers helaas uit moesten zwaaien, wat toch wel voor een wat andere sfeer zorgde.

On the road   On the road

De laatste dagen bestond uit veel rijden en het bezoeken van Karijini national park. We hadden 1,5 dag in het park, maar doordat er veel regen voorspeld werd, werd in de middag van de eerste dag al een groot deel van het park afgesloten, waardoor we niets meer konden bezoeken en ook de volgende ochtend konden we helaas niets meer bezoeken door de hevige regen. Jammer, want het was een erg mooi park met hele gave wandelingen. Echt stukjes klimmen en klauteren en soms een heel stuk door het water!

Karijini   Karijini

Karijini   Karijini   Karijini

Na 2 weken was het dan tijd om deze onvergetelijke bustour af te sluiten. Ik heb zo'n leuke tijd gehad! Uren in de bus vlogen voorbij door samen liedjes te zingen, playlists te maken waarbij iedereen één liedje mocht toevoegen per onderwerp (morning songs, country songs, shower songs etc) en we moesten raden van wie het liedje is, goede gesprekken, het roepen van alle dieren die we zagen (Sheep! Cow!) en af en toe een dutje.. Mooie natuur, uren rijden in de middle of nowhere, met zijn allen in de bosjes plassen omdat er maar geen wc's komen, foto's maken midden op straat, wraps voor lunch. Al met al een mooie ervaring! Het kamperen in de natuur vond ik ook echt heerlijk. De mindere momentjes als een lekkende tent, een tor in je mond tijdens het avondeten en wakker worden met een tent vol stekende zandvliegen neem je dan maar voor lief!

Na in Broome aangekomen te zijn, hebben we ook nog veel tijd samen door gebracht met de mensen die er nog waren. De eerste 1,5 week van mijn 2 weken Broome is daardoor voorbij gevlogen. Wat heb ik hier gedaan? Lekker naar het strand om in de zon te liggen en de zonsondergang te bekijken, de markt bezocht en gewinkeld, naar de bierbrouwerij geweest voor heerlijke mangobiertjes en een bierproeverij (gekste bier ooit: chilibier! Echt heel spicy), wandelingen gemaakt over het strand en de rotsen, op zoek naar dinosaurus voetafdrukken (maar helaas niet gevonden door te hoog water), naar de oudste openlucht bioscoop van de wereld (gebouwd in 1916, echt heel gaaf en met overvliegende vliegtuigen en vogels tijdens de film), uitgaan in een club met een wet t-shirt contest (met open mond van verbazing) en af en toe nog even uitslapen en uitrusten!

Broome sunset   Broome

Woensdag vertrek ik op mijn volgende tour richting Darwin. Dat wordt een tour met veel wandelen en zwemmen en echt de natuur in. Kamperen in een swag op de mooiste afgelegen plekken. Ik ben benieuwd! Vanaf Darwin heb ik een relocation camper gehuurd samen met een van mijn reismaatjes van de tour en gaan we naar Kakadu national park en op weg naar de red center door het midden van Australië. Vanaf daar weet ik het nog niet, maar ik hoop jullie tegen die tijd weer op de hoogte te kunnen brengen!

Veel liefs en een knuffel uit het mooie Australië!

P.s. niet alle foto's pasten in deze blog, dus voor meer foto's kun je het fotoalbum bekijken!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Petra Coppens:
    17 juni 2018
    Lieve Bianca, leuk om alles weer na te lezen van wat je me tussendoor af en toe stuurde. Zo is het mooi een aaneensluitend verhaal. Mooi geschreven weer, je kunt gewoon uit je woorden lezen hoe je ervan geniet. En dat doet me goed meisje xxxxxxxxx ook al mis ik je wel 😘 Geniet ervan verder en je zit al bijna op een derde xxx
  2. Carlijn:
    17 juni 2018
    Wauw Bianca wat geweldig! Vooral de Manta rays en walvishaaien, zo bijzonder! Heerlijk om te lezen dat je zo geniet.
    Liefs Carlijn
  3. Diana:
    17 juni 2018
    Klinkt ge-wel-dig! Leuk om mee te genieten door je blog!
  4. Franka:
    17 juni 2018
    Wat zie jij veel en wat een mooie ervaringen heb je nu al. Wauw, echt top. Fijn om te zien dat je het zo goed naar de zin hebt.
    Dikke knuffel van je tante xx
  5. Constance:
    18 juni 2018
    ohhh jaloersmakend gewoon, geniet maar lekker!!!!
  6. Laura:
    22 juni 2018
    Super om te lezen en te zien dat je zo geniet
    En wat een leuke foto's
    Geniet ervan dikke knuffel xxx
  7. Minke:
    25 juni 2018
    Ik ben helemaaaaaaal niet jaloers ;-). Vooral die walvishaaien en manta's zijn natuurlijk geweldig, maar al je avonturen klinken super. Geniet ervan.