Taiwan

18 oktober 2018 - Singapore, Singapore

Hallo lieve lezers,

Het einde van mijn reis komt nu toch echt in zicht.. Vanavond stap ik op het vliegveld naar huis! Helaas voor mij, want ik had me best nog wat langer kunnen vermaken, maar ik weet ook dat veel van jullie blij zijn dat ik weer terug kom en ik ben natuurlijk erg blij dat ik jullie weer kan zien en in levende lijve kan spreken!

Mijn laatste 3 weken heb ik doorgebracht in het geweldige Taiwan. Zeker een aanrader! De natuur is ontzettend mooi; doordat het een eiland is kun je overal van de turquoise blauwe zee genieten (echt, ik heb nog nooit zulk helder en mooi gekleurd water gezien!) en het binnenland zit vol gebergte en mooie groene natuur. Daarnaast is het eten heerlijk met allerlei invloeden van andere Aziatische landen en zijn de mensen ontzettend vriendelijk. Rijden ze voorbij en toeteren ze om naar je te zwaaien,  sta je op de bus te wachten komen ze je helpen met de tijd en welke bus je moet pakken of stoppen ze voor je om je een lift aan te bieden. Zo stond ik na een dag vol wandelen te wachten bij een busstop ergens in the middle of nowhere en stopte een man met de scooter om me een lift aan te bieden. Ach, waarom niet? Hij toverde zelfs een helm voor me tevoorschijn, dus dat kon ik niet weigeren! Een erg leuke bestemming dus om mijn reis mee af te sluiten!
Een van de vele vlinders in Taiwan   Hagedissenvriendje
Eigenlijk ben ik niet naar heel veel verschillende plekken geweest. Ik ben begonnen in de hoofdstad, Taipei, wat nog even spannend was omdat er een mega typhoon recht op Taiwan af stormde. Gelukkig kwam al snel het nieuws dat de typhoon langzaam was (ja, dat kan blijkbaar echt), waardoor hij toch niet Taiwan zou raken, maar bij Japan aan land zou komen. Doordat hij in de buurt was betekende dat echter wel storm en flink veel regen, waardoor ik in Taipei vooral veel tijd binnen heb doorgebracht.

Taroko national park   Taroko national park
Mijn tweede stop was Hualien, van waaruit je het nationale park Taroko Gorge kunt bezoeken. Ik heb daar 2 dagen heerlijk in de natuur rond gewandeld en ben aan het einde van mijn 3 weken Taiwan nog terug gegaan voor een langere wandeling waarvan ik dacht dat je een permit nodig had, maar van medereizigers hoorde dat dat sinds kort niet meer zo was. Dat was me een wandeling met meer klimmen en klauteren dan verwacht en met op sommige plekken touwen en kettingen die je toch echt vast moest pakken, omdat het zonder te gevaarlijk was. Helass geen foto's van deze klim, want mijn camera zat veilig in mijn tas!
Taroko national park   Taroko national park   Taroko national park
Mijn meest relaxte bestemming was toch wel Dulan, een klein lokaal dorpje van één straat, waar eigenlijk alleen een paar Westerse toeristen komen en dat vooral bekend staat om zijn goede golven en wind voor surfen. Wind stond er zeker en de zee was het grootste gedeelte van de tijd zo wild dat ik het surfen ook maar heb overgeslagen.

Strand Dulan   Uitzicht op de bergen

Toch hing er gewoon een hele relaxte sfeer, was het een van de weinige plekken waar je zo ongeveer de enige op het strand bent (op een paar vissende locals na) en zat ik in een gezellig hostel waar ik leuke mensen heb leren kennen en waar je lekker kon uitrusten omdat ze zowel binnen als buiten loungebanken hadden staan. Dat betekende dus ook dat ik hier weer naartoe terug ben gegaan voor een paar dagen  extra aan het einde van mijn reis! Owja, ik heb niet alleen maar gerelaxed daar, want het was ook een mooi gebied om rond te wandelen en ik heb nog een secret waterval bezocht.
Secret waterfall   Secret waterfall
Twee andere plekken die ik heb bezocht waren iets toeristischer en dan vooral met veel Chinese toeristen, waardoor ik ook besloten heb om terug te reizen naar mijn eerdere bestemmingen. Ik ben een paar dagen op Green Island geweest, een eiland met een omtrek van slechts 18km, dus waar je leuk op ontdekking kon met een scooter en door te wandelen. Ook was hier eindelijk een rustige zee, waardoor ik wat kon zwemmen en ook snorkelen was de moeite waard in het heldere water. Daarnaast met stranden en een tuin een goede plek om een boek te lezen en van de zon te genieten (Met heerlijke sushi, overal in Taiwan goedkoop te krijgen)!
Green island   Green island

Green island zonsondergang   Green Island relaxen
Ook ben ik nog een dag gaan duiken, maar dat was helaas "Chinees duiken", zoals ik het maar genoemd heb. Met een heleboel mensen op dezelfde plek het water in gaan met als voornaamste doel foto's maken. Niet van het onderwaterleven, maar van jezelf bij bijvoorbeeld een rots die op een kip lijkt (ik heb hem niet gezien) of in een rots in de vorm van een krokodillenmond. Toen de gids bij de briefing het woord crocodile zei en het gebaar van een krokodillenmond deed, dacht ik nog dat we op een plek gingen duiken waar we de crocodile fish konden zien (met hetzelfde gebaar), maar toen hij begon over dat hij dan foto's van ons ging maken, wist ik wel hoe ver het was. Helaas dus een andere ervaring dan het gebruikelijke duiken, waar ik toch best wel een beetje om kon lachen (op het op koraal trappen na, omdat het niet de meest goede duikers waren, wat niet helemaal goed was voor mijn hart)..
Duiken green island   Green island zonsondergang
Mijn laatste bestemming was helemaal in het zuiden. Een nationaal park vooral bekend om zijn mooie witte stranden, waar ik een dag langs de kust heb gewandeld en een dag een scooter heb gehuurd om wat verdere plekken te kunnen bezoeken.

Kustlijn Kenting   Kustlijn Kenting

Geiten langs de kust   Kustlijn Kenting

Zo was er een gebied waar je grote rotstunnels had, gevormd door omhoog drukkend koraal. Ook was er een plek met veel natuurlijk gas in de grond, dat nadat het een keer aangestoken is een oneindig natuurlijk kampvuur is. Gaaf om te zien en een leuk moment om met medereizigers verhalen uit te wisselen en een biertje te drinken.
Chuhuo naturel fire   Koraal rotsen
Ik ga op weg naar het vliegveld nu. Leuk dat jullie mijn verhalen hebben gevolgd en bedankt voor jullie enthousiaste berichtjes tussendoor! Ik kijk in ieder geval terug op een ontzettend mooi half jaar met geweldige ervaringen, zoveel hoogtepunten en ontzettend veel leuke, mooie momenten met medereizigers en locals. Ik had het niet beter kunnen wensen en ben blij dat ik deze kans heb gehad en deze keuze heb gemaakt! Een waardevolle reis vol mooie herinneringen!

Ik zie jullie snel, echt!

Liefs,
Bianca