Borneo

15 augustus 2018 - Sepilok, Maleisië

Hallo allemaal,

Bericht vanuit Bali! Wat ik hier doe? Even een paar dagen vakantie.. Lekker op het strand liggen, restaurantjes pakken, gezamenlijk gratis avondeten in het hostel en dan daarna biertjes drinken en een strandfeest bezoeken! Klinkt goed toch? Surfen laat ik maar even voor wat het is..

Twee weken Borneo samen met Frits en Roos was echt heel erg leuk. Zo gezellig om samen met ze te reizen en we hebben een hoop gedaan en gezien (misschien iets teveel!). We zijn begonnen in Kota Kinabalu waar ze me op het vliegveld aan het opwachten waren, heel leuk na ze 3 maanden niet gezien te hebben. Wel grappig, want toen we uit eten gingen voelde het meteen weer als vanouds en alsof we elkaar vorige week nog gezien hadden. Ook wel heel toevallig dat ik de dag dat we elkaar weer zagen precies halverwege mijn reis zat.

Kota Kinabalu zelf is gewoon een grote stad waar niet heel veel te doen is, maar er liggen eilanden in de zee waar je naartoe kunt met de boot en kunt snorkelen. Ook begon het bij mij te kriebelen om te gaan duiken, want tja ik was al 3 maanden op reis  en had pas één dag gedoken, dus even last minute een dag duiken geboekt. Heerlijk om weer onderwater te zijn en supermooi koraal.

Kota kinabalu   Kota kinabalu

Kota kinabalu Varaan   Kota kinabalu duiken

Vanuit Kota Kinabalu zijn we doorgereisd naar Sepilok, meer in de jungle, waar het lekker rustig was. Het was eigenlijk een dorpje met een lange straat midden in de natuur waar je een paar restaurants en hotels had en verder niets. Wel even lekker rustig! We hebben een paar wandelingen gemaakt waarbij Roos en ik foto's maakten en Frits aka "Frits Vonk" zijn ogen openhield en ons wees op alle dieren die er te zien waren. Hoor je als je op de wc zit in ene "Bianca, kom snel! Orang-oetans!" Of als je net een middagdutje wilt doen "Bianca! We hebben een super mooie slang in onze buiten douche". Zonder Frits had ik die orang-oetans waarschijnlijk nooit gespot. We hebben ook een leuke avond wandeling gedaan waarbij we de vliegende eekhoorn hebben gezien en leuk om 's avonds veel meer insecten tegen te komen en bijvoorbeeld de vogels te zien slapen.

Sepilok  Sepilok   Sepilok   Sepilok

Ook zijn we een dag met een tour mee geweest naar de kinabatangan rivier, waar we een boottocht hebben gemaakt om het wild daar te spotten. Van alles gezien, van orang-oetans tot neusapen (die de bijnaam "Nederlander" heeft, omdat Nederlanders van die grote neuzen hebben... Nou ja!).

Kinabatangan river cruise   Kinabatangan river cruise

Kinabatangan river cruise   Kinabatangan river cruise

Niet te vergeten.. Ik heb ook mijn verjaardag gevierd in Sepilok! Heel grappig, want voor we 's avonds weg wilden gaan kwam ik in de badkamer een meisje tegen waarmee ik in Australië 2 weken de backpackerstour had gedaan. Heel toevallig, dus haar uitgenodigd om mee te gaan. We hebben de taxi gepakt naar een plaats in de buurt en heerlijk bij een Italiaans restaurant gegeten waar ik ook nog verwend werd met een lekkere cheesecake als toetje (Bedankt Frits en Roos!) en een verjaardagsliedje in het restaurant. Daarna was het plan om uit te gaan, dus wij de taxi gepakt naar een uitgaansgebied met allerlei karaoke bars. Mensen keken ons al gek aan wanneer we zeiden dat we erheen gingen, maar we dachten dat ze misschien niet gewend zijn aan toeristen en dat het vast leuk zou zijn. Wij de eerste karaoke bar in, waar niemand was op een paar schaars geklede vrouwen na, waar de drankjes erg duur waren en ook geen karaoke te zien was. Dus wij nog 2 andere karaoke bars in gegaan, maar dat bleek hetzelfde... We weten nu wel waarom karaoke bars zo populair zijn in Azië, gezien het gewoon verkapte stripclubs (of wie weet wat nog meer) blijken te zijn! Toen hebben we maar besloten om terug te gaan naar het hotel, waar we nog een biertje hebben gedaan in de lokale bar (meer een clubhuis/ familiegelegenheid). Wat eigenlijk dus nog heel gezellig was toen we werden uitgenodigd om mee te doen met hun kaartspel (waar we niets van snapten). Oh ja, Roos haar schoen werd ook nog voor de deur weg gestolen door een hond, maar gelukkig hadden we Frits Vonk die er als een speer achteraan schoot en de schoen in veiligheid bracht. Wat een avontuur hè, zo'n verjaardag in Borneo?!

Verjaardag   Verjaardagstaart

Verjaardag met de locals

Een hele leuke tijd dus in Sepilok. De meeste mensen komen hier maar één dag heen om het orang-oetan rehabilitation center te bezoeken, wij dachten de laatste dag dat het misschien leuk was om daar nog een kijkje te nemen. Helaas was het nogal toeristisch en echt aapjes kijken, dus we zijn snel weer vertrokken.

Orang-oetan rehabilitation center   Orang-oetan rehabilitation center

Daarna zijn we door gereisd naar Semporna, waar Roos haar duikbrevet heeft gehaald en ik met Frits 2 dagen heb gedoken. Erg mooi weer! Onze derde dag daar leek het ons een leuk idee om een boot te huren en wat eilanden op te zoeken om een beetje uit te rusten en om te gaan vissen, zodat we onze eigen gevangen vis konden eten op zo'n mooi bounty eiland.  Alles geregeld, maar helaas bleek de volgende ochtend dat er problemen waren met de boot en dat we toch niet konden gaan. Dat eigen gevangen vis eten moeten we dus nog maar een keer inhalen ergens anders.

Semporna duiken   Semporna duiken

Mabul Island   Semporna duiken
Tijd voor onze laatste bestemming, Danum Valley, een groot tropisch regenwoud echt in the middle of nowhere. We verbleven hier 3 dagen in een soort van onderzoekscentrum, waar voornamelijk onderzoekers werken die onderzoek doen naar de planten en dieren in het regenwoud. Deze onderzoekers werken ook als gids en wij kregen met zijn drieën privegids Danny toegewezen die onderzoek doet naar de Gibbon aap. Echt leuk om een gids met zoveel kennis te hebben en waar we al onze vragen aan konden stellen! We hebben meerdere wandelingen gedaan, van een wandeling vroeg in de ochtend tot een wandeling laat in de avond en ontzettend veel gezien! Orang-oetans, red leaf monkeys, hornbill vogels, baardzwijnen, allerlei interessante reptielen en insecten, een stuk of honderd bloedzuigers (die ondanks onze sexy bloedzuigersokken alsnog meerdere keren op ons kwamen, maar gelukkig snel weg te duwen waren met een blaadje omdat ze niet direct bijten) en gibbons; wat interessant is, want die doen 1x per dag hun territorium roep, dus de kans dat je dat hoort is niet heel groot en zonder deze roep zijn ze haast onmogelijk te vinden. Roos en ik waren net op een uitkijktoren geklommen, zodat we beter zicht hadden op de red leaf monkeys voor ons in de boom, toen onze gids in ene gek werd en begon te roepen dat we snel moesten zijn. Wij snapten er niets van en vroegen ons af of het niet veilig was, tot we realiseerden dat er een gigantisch geschreeuw gaande was in het regenwoud. Rennend achter onze gids aan dus en uiteindelijk net op tijd gevonden! Tijdens onze avondwandeling zagen we de slow lori, waar iedereen erg serieus naar aan het kijken was, maar die ons eigenlijk alleen maar aan het lachen maakte omdat hij zo ontzettend langzaam liep (Frits Vonk: "hij is vast op de vlucht nu!"). Hij was wel heel gaaf om te zien!

Danum Valley   Danum Valley

Danum Valley   Danum Valley

Danum Valley   Danum Valley met gids Danny
Danum Valley was een leuke afsluiter van ons Borneo avontuur. Na een vlucht en een laatste avondmaal met ons favo mango cocktail was het tijd om afscheid te nemen en ben ik op het vliegtuig gestapt naar Bali.

Volgende bestemming!   Laatste avond!

Mijn volgende bestemming is Komodo, waar ik even lekker los ga met duiken. Ik ben benieuwd! Frits en Roos, heel erg bedankt voor de leuke twee weken samen reizen, jullie waren super reismaatjes!

Liefs,
Bianca

P.s. ik zie dat niet alle foto's in het album hier onder staan. Voor meer foto's kun je eventueel op het kopje "foto's" boven aan de pagina klikken!

1. Victor Nihot:
    15 augustus 2018
    Het gaat maar door...die avonturen Bianca !
  2. Franka:
    21 augustus 2018
    Echt geweldig wat je allemaal ziet en mee maakt en wat gezellig met Frits en Roos. Ik kijk weer uit naar je volgende reisverhaal. xxx