Australië: Melbourne en Tasmanië

31 juli 2018 - Melbourne, Australië

Hallo allemaal,

Na 2 maanden Australië ben ik aangekomen in Borneo. Weer even een hele overgang, maar echt super leuk om nu met Frits en Roos te reizen!

Mijn laatste 2 weken Australië heb ik doorgebracht op Tasmanië en in Melbourne. Ik ben blij dat ik nog de tijd had om Tasmanië te bezoeken, want dit was weer heel anders dan de andere plaatsen die ik in Australië heb bezocht. Wel wintertijd, dus even wennen qua temperatuur, maar ik moet zeggen dat de temperatuur al gauw als thuis voelde. Het is een aantal dagen vrij zonnig geweest en dat voelde een beetje als een warme lentedag in Nederland. Prima vertoeven dus, hoewel het als het regende en de zon verdween wel een stuk kouder was en we ook 2 middagen/ avonden storm met weeralarm hebben gehad. Heel bizar hoe snel het weer hier in ene om kan slaan op Tasmanië.

Tasmania   Tasmania

De eerste dagen heb ik een beetje rustig aan gedaan om bij te komen, want sinds ik in Australië ben heb ik zoveel gedaan en ben ik met zoveel mensen opgetrokken dat rust pakken er een beetje bij ingeschoten was. Vervolgens ben ik een dag met de auto rond gaan rijden met een Engelse jongen uit het hostel. Heel leuk, want het hostel had een auto die je in de wintermaanden gratis kan gebruiken. Je schrijft je als chauffeur in voor een dag met bestemming en dan kunnen vervolgens passagiers zich inschrijven. We hebben wat mooie uitkijkpunten bezocht, een aantal oude dorpjes en zijn naar Port Arthur geweest, een oud gevangenisterrein, opgericht in 1830.

Tasmania, Port Arthur   Tasmania, Port Arthur

De dag erna ben ik met een dagtour mee geweest naar Bruny Island, waar we na een bus- en ferrytocht 3 uur met een speedboat langs de kust hebben gevaren om kliffen en grotten te bezoeken en wildlife te spotten. Helaas geen walvissen gezien, maar wel een heerlijke dag op het water gehad. In de ochtend was het alleen zo mistig dat er tijdens onze sightseeing niet veel te zien was, maar gelukkig hebben we de terugweg nog wat van de natuur op het eiland kunnen zien.

Tasmania, Bruny Island   Tasmania, Bruny Island

Tasmania, Bruny Island seals   Tasmania, Bruny Island

In het weekend heb ik samen met drie meiden die als au pair werken in Melbourne en voor een lang weekend overkwamen naar Tasmanië een auto gehuurd om wat nationale parken te bezoeken. Een heerlijk actief weekend waarin we een paar mooie wandelingen gemaakt hebben met als beloning een ontzettend mooi uitzicht. Zo hebben we Tasman national park, Freycinet national park en Cradle Mountain bezocht.

Tasmania, Tasman national park   Tasmania, Tasman national park

Bij Freycinet national park en Cradle Mountain zat het weer helaas tegen, waardoor we door regen en flinke bewolking niet de klim omhoog konden doen die we eigenlijk wilden doen. In Freycinet national park hebben we daardoor voor een andere wandeling gekozen die ook heel mooi en afwisselend was; door het bos naar het strand en vervolgens door de duinen naar Wineglass bay, een mooi wit strand met blauwe zee.

Tasmania, Freycinet national park   Tasmania, Freycinet national park

Bij Cradle Mountaun hebben we alsnog een prima wandeling kunnen maken rondom Dove Lake, waar gelukkig aan het eind van de wandeling wat bewolking weg trok, waardoor we nog een stukje van Cradle Mountain konden zien. Omdat het nogal koud was (er lag zelfs sneeuw en sommige plekken waren glad door het ijs) zijn we wat eerder terug gereden naar onze eindbestemming en hebben we het weekend gezellig afgesloten met een biertje in de oudste pub van Tasmanië.

Tasmania, Cradle mountain   Tasmania, Cradle mountain

De volgende ochtend ging ik meteen door, omdat ik had afgesproken met een Nederlandse jongen die een auto had gehuurd en 4 dagen de oostkust van Tasmanië ging bezoeken. Omdat ik in het weekend met de meiden maar weinig tijd had om veel van de oostkust te zien, leek het me leuk om nog wat meer van het eiland te zien. Nu was er tijd om met de ferry naar Maria Island te gaan, waar we een mooie wandeling hebben gemaakt en waar ik verrast werd door het zien van de super schattige Wombat (waar er uiteindelijk honderden van rond liepen!).

Tasmania, Maria Island   Tasmania, Maria Island

Ook zijn we weer naar Freycinet National park gegaan, maar dit keer regende het niet, waardoor we wel de klim omhoog konden doen op Mt Amos. Onder aan de berg stonden heel wat waarschuwingen met de mededeling dat de flinke klim omhoog alleen geschikt was voor ervaren wandelaars en dat we er 3-5 uur voor uit moesten trekken, maar we wilden het toch proberen. Achteraf viel het allemaal reuze mee en bereikten we na een uur klimmen al de top, waar we werden beloond door dit mooie uitzicht.

Tasmania, Mt Amos   Tasmania, Mt Amos
Omdat er een weeralarm was afgegeven voor later die dag en we het beste voor de flinke storm en regen naar beneden konden gaan omdat anders de paden te glad zouden zijn, zijn we snel aan de afdaling begonnen en waren we erg trots op onszelf toen we na iets meer dan 2 uur weer goed en wel beneden aankwamen. Daardoor hadden we nog wat tijd om in het plaatsje waar we zouden overnachten aan het strand te wandelen en de blowhole te bezoeken.

Tasmania, Mt Amos   Tasmania, blowhole
Onze laatste volle dag gingen we naar de Bay of Fires, een uitgestrekt lang wit strand met allerlei rotsformaties die deels oranje zijn. Door regen was het alleen niet echt een goede dag voor een strandwandeling, dus zijn we gaan lunchen in een cafeetje en zijn we met de auto nog een stuk verder gereden om een waterval te bezoeken. Er was verder ook niet veel anders te doen in de omgeving waar we waren en de dag was nog te lang om de rest van de dag in de hotelkamer te zitten.

Tasmania, bay of fires   Tasmania, bay of fires
Na een dag op de weg was het tijd om terug naar Melbourne te vliegen, waar ik een tour heb geboekt om toch nog een stuk van de Great Ocean Road te zien en om Grampians national park, een gebergte, te bezoeken. Helaas regende het tijdens de tour bij de Great Ocean Road bijna de hele dag, maar we hebben toch nog Otways rainforestkunnen bezoeken en we zijn bij de twaalf apostelen en wat uitkijkpunten geweest.

Great Ocean Road   Great Ocean Road, twaalf apostelen

Bij de de Grampians was het gelukkig beter weer, waardoor we ook wat meer konden wandelen en wat beter uitzicht hadden over het mooie gebergte. Als afsluiter hebben we nog een plek gezocht waar veel kangoeroes in het wild leven en waarvan er ook een aantal Joeys, baby kangoeroes, in hun buidel hadden die soms even kwamen spieken!

Grampians   Grampians

Grampians   Grampians kangoeroes Joey

Ik ben nu inmiddels alweer een week in Borneo met Frits en Roos en we hebben het erg naar ons zin. Daarover later meer, want morgen moeten we weer vroeg op staan voor een dag duiken! Er staan nog wat extra foto's van mijn laatste Australië avonturen in het foto album. Ik kijk in ieder geval terug op twee hele mooie maanden Australië, waarin ik zo veel leuke dingen heb gedaan, dromen heb waargemaakt, overweldigende natuur heb gezien, voor het eerst echt in het wild heb gekampeerd en heel veel lieve, leuke en gezellige medereizigers heb ontmoet. Een tijd om nooit meer te vergeten!

Hopelijk volgende week meer over mijn tijd in Borneo. Volgende week vlieg ik weer naar Indonesië waar ik ga surfen op Bali en dan door vlieg naar Komodo en Sumatra voor 3 weken duiken. Erg benieuwd!

Hopelijk hebben jullie ook een heerlijke vakantie, houd me op de hoogte!

Liefs,

Bianca

1. Franka:
    31 juli 2018
    Wat een mooie foto's!
    Fijn dat het goed met je gaat.
    Veel plezier, ook samen met Frits en Roos. Groetjes uit de Pi Gran xxx