Java: Jakarta, Pangandaran, Yogyakarta

7 mei 2018 - Yogyakarta, Indonesië

Hallo allemaal,

Een berichtje van mij vanuit Java, Indonesië! Ik heb het hier echt ontzettend naar mijn zin en ben erg aan het genieten.. Al heel veel leuke dingen gedaan, veel medereizigers ontmoet en samen opgetrokken en het is gewoon heerlijk om weer omringd te worden door de vriendelijke Indonesische bevolking. Ik voel me hier zo welkom! Ik ben pas 1,5 week op pad en heb al zo veel gedaan, gezien en mee gemaakt. Het vooruitzicht dat ik nog heeeel veel langer heb voor mooie nieuwe avonturen maakt me heel erg blij!

Mijn reis startte rustig in Singapore, waar ik vorig jaar al ben geweest. Uiteindelijk gewoon rond gewandeld in Chinatown (heerlijk die geuren van al dat lekkere eten!) en de lichtshow bij Gardens of the Bay bekeken. Waar ik vorig jaar de laatste avond van mijn vakantie bij deze lichtshow terugkeek op een mooie reis door Maleisië en Sumatra, was dit nu een mooi begin van mijn reis.

Lightshow    Lightshow    Lightshow    Gardens by the bay

Toen het vliegtuig gepakt naar Jakarta, om daar vandaan mijn reis door Java te beginnen. Food marketJakarta is een stad die door veel reizigers wordt overgeslagen, omdat er eigenlijk niet veel te doen is. Omdat ik pas in de ochtend de bus naar mijn volgende bestemming kon pakken, dacht ik dan doe ik gewoon een rustig dagje in het hostel. Maar toen ontmoette ik kamergenootje Nina waar ik het meteen goed mee kon vinden en besloten we Old town Jakartasamen op pad te gaan.  Uiteindelijk echt een hele leuke dag gehad met heerlijk lokaal eten, een wandeling over een lokale markt en een bezoek aan Old Batavia. Ik heb mijn ogen uitgekeken op de lokale markt waar bijna al het eten wat je maar kunt bedenken en niet kunt bedenken werd verkocht.. Van nog levende kikkers tot zeekomkommers en een hoop ondefinieerbare producten. Bij het Nederlandse plein bestond de mogelijkheid om, hoe kan het ook anders, gekleurde fietsen te huren om over het plein te fietsen met niet te vergeten een vrolijke gekleurde hoed. Geweldig om te zien hoe de lokale toeristen de grootste lol hadden op hun fiets. We hebben de dag afgesloten door naar de supermarkt te gaan en al het fruit te kopen dat we nog nooit gegeten hadden om te proeven met een lekker biertje erbij. En alles was lekker!

Na een bustocht van 12 uur met 4 overstappen kwam ik in Pangandaran aan, een kustplaatsje in het zuiden van Java. In mijn homestay werd ik vooral omringd door andere Nederlandse reizigers waarmee ik het erg gezellig heb gehad. De eerste dag een scooter gehuurd om de Green Canyon te bezoeken. Met een boot werden we naar de Canyon gebracht; een mooie boottocht door een groene vallei met in het water af en toe een grote varaan of slang voorbij zwemmend. Toen we bij de Canyon kwamen werd het zwemmen en klimmen om verder de Canyon in te komen, geweldig mooi om omringd te worden door helder groenblauw water in een grote kloof van rotsen bekleed met mooi groen, met wat zonnestralen die naar beneden door de kloof heen schijnen. Ow en om de ervaring compleet te maken was daar ook nog het zachte gekraak van de miljoenen mini soort albino krabbetjes die door ons in groten getale plat getrapt werden op de rotsen... Helaas heb ik geen foto's van de Green Canyon, maar wel een van de boottocht er naartoe.

Scooter tour       Green canyon

Scooter tour

In de homestay kwamen elke avond wat locals langs om samen muziek te maken. Erg leuk en gezellig en de laatste avond ook een feestje gehad op het strand omdat een van de locals zijn verjaardag vierde. Met zijn allen Arak gedronken, een lokale drank, die toch wel rijkelijk vloeide en waardoor de jarige job zijn verjaardag eigenlijk zelf niet meer meemaakte.

De volgende dag met de bus naar Yogyakarta om daar een paar dagen te verblijven om de bekende tempels Borobudur (Boeddhistisch) en Prambanan (Hindoeïstisch) te bezoeken. De Borobudur heb ik bezocht met zonsopgang en de Prambanan met zonsondergang. Allebei erg indrukwekkend!

Borobudur    Borobudur

Borobudur    Borobudur

De Borobudur is een tempel van 9 verdiepingen met op de bovenste verdieping 72 kleine stoepa's rondom één grote stoepa.

Prambanan      Prambanan

Prambanan     Prambanan    Prambanan  Prambanan

Daarnaast nog het paleis van de Sultan bezocht waar ook een optreden was van een puppet shadow show. De leren poppen bewogen niet veel en we konden het verhaal natuurlijk niet begrijpen, maar wel grappig om te zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat.

Puppet show      Puppet show

Puppet show    Sultan Palace

Het hostel waar ik verbleef was erg gezellig en was op basis van halfpension, waardoor we 's ochtends en 's avonds samen konden eten. Een leuke ervaring en alleen maar gezellige avonden gehad hierdoor. Nu pak ik straks de nachtbus en ferry naar het eiland Karimunjawa om even wat te relaxen en duiken voordat ik de Bromo en Ijen vulkaan ga bezoeken. Dat zijn mijn laatste activiteiten op Java en daarna vlieg ik door naar Perth om de westkust van Australië te bezoeken.

Tot de volgende post!

Veel liefs, Bianca

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marit:
    7 mei 2018
    Wat een belevenissen en mooie plaatjes!
  2. Minke:
    7 mei 2018
    Schitterende plaatjes. Ik krijg helemaal zin om weer te reizen. Geniet ervan!
  3. Nina:
    7 mei 2018
    Wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt Bianc! Mooie foto's en zo te horen mooie herinnering :)
  4. Alexander:
    7 mei 2018
    Geweldig en super leuk geschreven. Kijk uit naar de volgende post!
  5. Franka:
    7 mei 2018
    Top Bianca. Dat beloofd nog wat voor de komende tijd!
  6. Maud:
    7 mei 2018
    Klinkt geweldig. Schitterende foto's en leuk geschreven!!
  7. Nathal:
    7 mei 2018
    Wat mooi is het daar ! :) super leuk om je blog te lezen. Nog vele avonturen te gaan!
  8. Eline:
    8 mei 2018
    Zo leuk Bianc! Kijk nu al uit naar je volgende blog:)
  9. Victor Nihot:
    8 mei 2018
    Prachtig Bianca. Je schrijft, zo te zien, heel gemakkelijk je ervaringen, in een leuk reisverslag, op.
  10. Titus Tischer:
    8 mei 2018
    Het klinkt allemaal erg leuk en spannend!
  11. Petra Coppens:
    8 mei 2018
    Leuk om allemaal te lezen en je foto's te zien meisje 😘 Veel plezier op je heerlijk eiland nu, lekker relaxen xxxxx